لاهوتی

باید شرایطی را فراهم کنیم که دسترس مردم به وکلا با سهولت بیشتری صورت بگیرد و وکلا خدمات حقوقی را با قیمت ارزان‌تری ارائه کنند.

به گزارش مشرق، مهرداد لاهوتی در خصوص علت پایین‌بودن درصد رجوع مردم به وکیل در کشور به مسئله کمبود وکیل اشاره و از رویکرد وکلا در برخورد با پرونده‌های کوچک انتقاد کرد وگفت: در حالی که حجم بالایی از پرونده‌های حقوقی، پرونده‌های کوچک هستند اما وکلا از پذیرش وکالت مردم در این موارد سرباز می‌زنند.

بیشتر بخوانید

ارائه خدمات حقوقی دانش آموختگان در قالب مؤسسه حقوقی آزاد شد

در ماه‌های اخیر و بعد از جدی‌شدن بررسی طرح «جامع پذیرش و آموزش وکالت» در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، اظهاراتی از سوی مسئولین کانون وکلا مطرح می‌شود مبنی بر این‌که تصویب طرح مذکور و مبنا قرار گرفتن صلاحیت علمی برای پذیرش در آزمون وکالت، بیکاری وکلا را به دنبال خواهد داشت.

سعید باقری، عضو هیئت مدیره کانون وکلا تاکید کرده است در حال حاضر ۷۰ درصد افراد در پرونده‌های خود به وکیل رجوع نمی‌کنند. طبق برخی اظهارات نیز تنها حدود ۱۰ درصد مراجعان به دادگاه برای پیگیری امور خود وکیل می‌گیرند.

به منظور بررسی موضوع عدم رجوع مردم به وکیل و علت آن با مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و از مدافعان اصلاح نظام وکالت به گفتگو پرداخته‌ایم.

دست رد وکلا به سینه مردم و عدم پذیرش وکالت در پرونده‌های خُرد

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عدم تمایل وکلا برای پذیرش پرونده‌های کوچک را به عنوان یکی از علل رجوع پایین مردم به وکیل مطرح کرد و اظهار داشت: در حال حاضر، وکلا از پذیرش پرونده‌های با ارزش مالی کمتر امتناع می‌کنند که همین امر سبب شده افراد در پرونده‌های به اصطلاح کوچک نتوانند وکیل بگیرند. لاهوتی ادامه داد: وضعیت فعلی در حالی‌است که بسیار از پرونده‌های حقوقی را همین پرونده‌های کوچک تشکیل می‌دهند.

کانون وکلا مسئول ارتقای سرانه وکیل در کشور است

عضو کمسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت حضور وکیل در پرونده‌های مربوط به موضوعات اقتصادی، به مسئله کمبود وکیل در کشور اشاره کرد و گفت: حضور وکلای مجرب در بحث‌های اقتصادی یک نیاز ضروری است اما با توجه به تعداد کم وکیل در کشور، وکلا فرصت کافی جهت وکالت در چنین پرونده‌هایی را ندارند.

لاهوتی ضمن تأکید بر پایین‌بودن سرانه وکیل در ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا ادامه داد: امروزه در خصوص سرانه وکیل در دنیا شاخص‌هایی مانند تعداد وکیل به ازای جمعیت و تعداد وکیل به ازای پرونده وجود دارد و کانون وکلا باید به این توجه کند که کشور از نظر شاخص‌های مذکور نسبت به سایر کشورها در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

ضرورت تسهیل سطح دسترسی مردم به وکیل

مهرداد لاهوتی با اشاره بر سطح پایین دسترسی مردم به وکیل در کشور و همچنین بالا بودن حق‌الوکاله‌های دریافتی تاکید کرد: باید شرایطی را فراهم کنیم که دسترس مردم به وکلا با سهولت بیشتری صورت بگیرد و وکلا خدمات حقوقی را با قیمت ارزان‌تری ارائه کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نیاز مبرم بنگاه‌های اقتصادی به داشتن وکیل گفت: در حال حاضر، شرایط به‌گونه‌ای است که بنگاه‌ها و دستگاه‌ها نمی‌توانند وکیل داشته باشند، برای مثال شهرداری‌ها نمی‌توانند به‌صورت ثابت یک وکیل را استخدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    2 0
    تعداد وکلای دارای پروانه وکالت رو افزایش بدین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس